Alisa Pankki – uuden digipankin identiteetti syntyi ilman jonotusta ja pönötystä
Suomalainen ei raha-asioistaan puhu. Ja kun puhuu, kuluu aikaa ja jonotusminuutteja, venytetään pinnaa ja pennosia – aivan turhaan. Onneksi perinteiselle pankkiasioiden hoitamiselle on tarjolla uusi, kotimainen vaihtoehto. Tässä lähtökohdat BriiffiGroundin yhteistyölle Alisa Pankin kanssa.
Uuden digipankin taustalta löytyy vuonna 2013 perustettu Fellow Finance Oyj, Pohjoismaiden johtava joukkorahoitus- ja vertaislainapalvelu, sekä Evli Pankki, jonka talletuspankkitoimintaa jatkava osa fuusioitui Fellow Financen kanssa huhtikuussa 2021. Tässä sulautumisessa muodostettiin Suomeen uusi digitaalinen pankki.
Sujuvaa suunnittelua yhteisellä sparrauksella
BriiffiGround sai tehtäväkseen suunnitella uuden pankin kommunikaatiostrategian sekä brändi-identiteetin.
”Työ aloitettiin BG:n brändikoodi-menetelmällä yhteisissä työpajoissa”, kertoo toimitusjohtaja Jonne Saivosalmi. ”Niissä tarkennettiin mm. uuden pankin ylivoimatekijät, asemoituminen, kohderyhmät, tavoitemielikuva sekä tavoitteet ja mittarit.”
Tämän pohjalta syntyi bränditarinan kiteytys sekä yhteisellä sparrauksella helposti lähestyttävä ja suomalaisuutta korostava nimi.
”Alisa on tavallisten ihmisten pankki, jossa ei pönötetä, eikä jonoteta turhaan”, määrittelee Alisa Pankin markkinointijohtaja Riikka Järvinen. ”Sujuvamman arjen pankki ‑lupaus tiivistää ytimekkäästi sen, mitä haluamme asiakkaillemme tarjota. Kaikessa viestinnässä kuuluu ja näkyy Alisa Pankin kantava ajatus tarjota suomalaisille pankkipalveluita helposti, ymmärrettävästi ja vastuullisesti.”
”Suunnittelun ohella merkittävässä osassa BriiffiGroundin roolia kokeneena ja ammattitaitoisena kumppanina oli myös rautainen projektijohtaminen ja hyvin käytännönläheinen ote kohti uuden pankin lanseerausta erittäin tiukassa aikataulussa”, Järvinen lisää. Tutustu Alisa Pankkiin verkkosivuilla.
Brändityön jälkeen Alisa Pankille suunniteltiin myös brändiä tukeva mainonnan konsepti. Esimerkkinä mainonnasta voit kuunnella tästä radiomainoksen, jolla markkinoidaan Alisa Pankin säästötilituotetta! Miksi säästää sukanvarteen, kun voit saada kunnon korkoa säästöillesi kotimaisesta Alisa Pankista? Säästötili-mainonta näkyy myös Sanoman digikanavissa.
”
BriiffiGround tiivisti ytimekkäästi ja ymmärrettävästi sen, mitä haluamme asiakkaillemme tarjota.
Riikka Järvinen, markkinointijohtaja, Alisa Pankki
Tätä teimme
Bränditarina ja lupaus / Visuaalinen ilme / Kuvamaailma / Sovellukset eri asiakaskohtaamispisteisiin / Digitaalinen brand book