Eväät maukkaaseen elintarvikepakkaukseen
Helsingin Mylly uudisti kaikki Myllärin-tuotepakkauksensa syksyn 2020 ja kevään 2021 välillä. Uudistuksen tavoitteena oli erottua entistä paremmin kilpailijoista ja saada tuotteet sujahtamaan kaupassa kuluttajan ostoskoriin. Onnistumisesta kertoo asiakaspalautteen lisäksi myös huima nousu Brändien arvostus ‑tutkimuksessa!
Uudistus laajeni positiivisen palautteen myötä
Ensimmäiset mustat pakkaukset toteutettiin Myllärin Kaura Ateria-aineksille. Selkeä ja kilpailijoista erottuva väri päätettiin sekä kaupalta että loppuasiakkailta saadun positiivisen palautteen siivittämänä tuoda myös jauho- ja hiutalepakkauksiin. Projekti oli Briiffin tiimille mittava urakka niin suunnittelun kuin tuotannonkin kannalta – pakkausaineistoja tehtiin yhteensä noin 60 erilaista.
“Halusimme uudistua ja etsiä uutta kilpailuetua markkinoilla perinteisesti vallitsevaan tilanteeseen kuivatavarahyllyssä”, toteaa Helsingin Myllyn kaupallinen johtaja Jarkko Tuomola. “Musta ja trendikäs pakkaus oli tietysti myös riski. Näimme kuitenkin hyvänä, että pakkaus jakaa mielipiteitä.
Yleensä, kun jokin aihe aiheuttaa keskustelua, ollaan oikeilla jäljillä.”
Oikeilla jäljillä Myllärin oli myös Taloustutkimus Oy:n toteuttamassa Brändien arvostus ‑tutkimuksessa, jossa oli vuonna 2021 mukana 590 brändiä. Myllärin teki huikean nousun sijalta 86 sijalle 39 ja oli arvostustaan eniten nostaneiden neljän parhaan yrityksen joukossa.
Hyvä suunnittelija osaa katsoa pakkausta ostajan näkökulmasta
Viime vuosina elintarvikepakkauksissa olevan informaation määrä on lisääntynyt, mikä tuo omat lisähaasteensa suunnittelulle. Pelkän tuotenimen ja pakkauskoon lisäksi esimerkiksi käyttötapa, raaka-aineiden alkuperä, kalorimäärä, tuotannon hiilineutraalius sekä pakkausmateriaali ovat asioita, joita halutaan usein nostaa esille. Kaikkea ei kuitenkaan kannata yrittää mahduttaa pakkaukseen etupuolelle, vaan on yhdessä asiakkaan kanssa tunnistettava potentiaalisen ostajan kannalta keskeisimmät argumentit ja pyrittävä visualisoimaan ne mahdollisimman selkeään muotoon.
Laadukas painojälki ja pakkausmateriaali lisäävät houkuttelevuutta
Suunnittelun näkökulmasta myös pakkauksen tekninen toteutus on tärkeässä roolissa. Myllärin uudistettuihin pakkauksiin on haettu voimakkaita, selkeitä värilinjoja, jotka nousevat hyvin esiin mustasta pohjaväristä. Myös materiaalin valinnalla on merkitystä. Esimerkiksi liian muovisen näköinen pakkaus ei tällä hetkellä herätä kuluttajassa positiivisia mielikuvia. Toimiva pakkaus on selkeä, tunnistettava ja houkutteleva, unohtamatta annoskuvien aitoa herkullisuutta.
Tuotekategoriat värien myötä yhtenäisemmiksi
Helsingin Myllyn pakkausuudistukseen liittyi myös tarve selkeyttää Myllärin-tuoteperheen ilmettä kaikki kategoriat huomioiden. Mustien pakkausten lisäksi kaupasta löytyy nyt valkoisia (aamiais- ja välipalatuotteet) sekä värikkäitä (herkuttelutuotteet) pakkauksia. Samalla myös gluteenittomien tuotteiden ilme uudistui, ja entisen lilan sijaan pakkausten päävärinä on raikas valkoinen lilan jäätyä tehosteväriksi.