Jos ei meitä viestinnän ja markkinoinnin tekijöitä vielä korona haastanut, niin tämä vuosi on vienyt monesta mehut kokonaan. Kun yhteiskunnassa eletään epävarmuuden aikoja, näkyy se väistämättä epävarmuutena meidän kaikkien työpöydällä. Millä pärjäämme jatkossa? Miten puhutella asiakkaita näinä vaikeina aikoina?
Viestintä on tutkimusten mukaan usein se, mihin panostetaan huonoina aikoina markkinointia enemmän. Markkinoinnin eurot ovat tiukemmalla ja tehoja koitetaan hakea niin sanotuista edullisemmista ratkaisuista. Huonona aikana markkinointikuluista on helppo leikata siivu pois. Vaikka kaikki oppikirjat päinvastoin neuvovatkin.
Sille on kuitenkin syynsä miksi tunnettuuteen ja näkyvyyteen käytettävää budjettia ei kannattaisi leikata. Tässä kaksi niistä.
Ensimmäinen syy on siinä, että huonoina aikoina ihmiset ovat entistä harkitsevampia ja tarvitsevat muistuttelua ja vakuuttelua siitä, että juuri teidät kannattaa pitää mielessä. Ja toinen rationaalisempi syy on siinä, että laskusuhdanteessa usein mediatilan hinnat laskevat, kun osa yrityksistä päättää olla mainostamatta. Miksi siis olla hyödyntämättä edullisempia hintoja?
”
Hankalina aikoina fiksu viestintä- ja markkinointijohtaja pysyy tiukkana ja näkee pitkälle.
Hankalina aikoina fiksu viestintä- ja markkinointijohtaja pysyy tiukkana ja näkee pitkälle. Tärkeintä lienee huolehtia siitä, ettei tunnettuus ja näkyvyys ole vain yhden kortin varassa. Jos strategia on kunnossa, siihen pohjautuva markkinointi ja viestintä kyllä tuottavat tulosta myös huonona aikana. Ja on vahvimmillaan myös sitten, kun huonot ajat ovat ohi.
Jos taas lopettaa panostukset brändin ja tunnettuuden kasvattamiseen, niin takamatka kilpailijaan kasvaa. Silloin säästöillä on pitkäaikaiset negatiiviset vaikutukset ja investointivaje kasvaa turhaan.
Eri asia on taas, jos strategia ei toimi.
Mitään äkkijyrkkiä ratkaisuja ei nyt pitäisi tehdä – ainakaan markkinointiin ja viestintään. Negatiivisen kierteen lisääminen omin voimin ei kannata.
Kristallipalloja kun ei vieläkään ole myynnissä, joudutaan valintoja tekemään parhaan arvauksen mukaan. Omalta osaltani toivon viestintä- ja markkinointijohtajille voimia näinä haastavina aikoina, mutta samalla myös jäitä hattuun. Nyt ei ole oikea aika tehdä paniikkijarrutuksia. Sen sijaan ehkä juuri nyt kannattaa kyseenalaistaa nykyinen ja tehdä uusia, rohkeita valintoja.
Onko teillä viestinnässä ja markkinoinnissa päällekkäisyyksiä?
Me olemme myös eläneet tänä syksynä vahvasti muutoksen aikaa. Otimme marraskuussa käyttöön yhteisen brändin ja olemme nyt viestintä- ja mainostoimisto BriiffiGround.
Meiltä on jo monesti kysytty, että mitä uutta tässä on?
Se merkittävin ”uutuus” piilee siinä, että nyt meillä on aidosti mahdollisuus helpottaa asiakkaamme elämää. Kokoamalla brändin, markkinoinnin, viestinnän ja vielä vastuullisuudenkin osaajat samaan tiimiin, pääsemme paljon kustannus- ja resurssitehokkaampiin ratkaisuihin. Tällöin ei synny päällekkäisyyksiä ja maineen rakentaminen on yhdenmukaisempaa.
Me ymmärrämme vastuullisuuden kasvavat vaatimukset, yhteiskunnallisen toimintakentän ja mitä valintoja juuri nyt on tehtävä. Perustekemisemme eli markkinoinnin ja viestinnän lisäksi autamme kasvattamaan vastuullisuudesta lisäarvoa – oli se sitten liiketoiminnan tai inhimillisen arvon kasvua.