Vastuullisuutta vaaditaan kaikilta – ja hyvä niin. Vanhojen toimintatapojen muuttaminen vastuullisempaan suuntaan on askel kohti parempaa maailmaa. Usein se on myös yrityksille toiminnan jatkuvuuden kannalta välttämätöntä. Vaatimusten myötä vastuullisuusviestinnänkin rooli on kasvanut valtavaksi. Kansalaiset haluavat tietoa, ja eri toimijat haluavat jakaa sitä.
Vastuullisista teoista viestiminen on kuitenkin oma lajinsa, jossa on omat haasteensa. Teot ovat toisaalta tässä hetkessä hyvä keino saada huomiota, mikä houkuttelee erilaisiin heppoisiinkin ulostuloihin. Toisaalta vastuullisuus on niin tiukan syynin alla, että siitä viestimistä saatetaan vältellä silloinkin, kun oikeaa kerrottavaa olisi. Kukaan ei halua osakseen täyslaidallista viherpesusyytöksiä.
Listasin alle vinkkejä vastuullisuusviestintään. Niiden avulla vältät suurimmat sudenkuopat ja hyödynnät oman organisaatiosi hyvät teot myös viestinnällisesti.
1. Älä tee vastuullisuusviestintää.
Tee sen sijaan vastuullisia tekoja ja viesti niistä. Vastuullisuusviestintää ei ole olemassa konkreettisista teoista irrallisena kokonaisuutena. Jos haluat kertoa maailmalle, kuinka vastuullinen oma organisaatiosi on, sen pitää myös olla sellainen.
2. Älä tuuleta liian aikaisin.
”Olemme vastuullinen toimija, koska luovuimme muovipulloista.” Tämän tyyppiset ulostulot eivät ole uskottavia, ja ne houkuttelevat kritiikkiä kuin terassivalo ötököitä. Vastuullisuustyössä on harvoin selkeää maaliviivaa, jonka jälkeen voi jarruttaa ja nostaa kädet pystyyn. Kerro kaikista eri tason tavoitteista ja siitä, onko muovipulloista luopuminen osa isompaa tavoitetta.
3. Vältä suurpiirteisyyttä.
Pitkän aikavälin hiilineutraaliustavoitteet ovat jo esillä. Niitä on valtioilla, yrityksillä, eri aloilla, kunnilla… Kaikki ovat asettaneet omat maaliviivansa. Pitkän aikavälin tavoitteet ovat hieno asia, mutta ne kaipaavat kaverikseen konkretiaa. Selkeä suunnitelma tai välitavoitteet tuovat viestintään uskottavuutta. Yksinäinen horisontissa siintävä tavoite kuulostaa helposti pelkältä sanahelinältä.
4. Vastuullisuus on muutakin kuin ilmastotekoja.
Vastuullisuusviestinnässä käsitteet usein sekoittuvat. Ilmasto- ja ympäristöteot ovat toki hieno asia, mutta vastuullisuus on moniulotteisempi kokonaisuus, jolla on erilaisia sosiaalisia ja taloudellisiakin ulottuvuuksia. Eri toimijoilla tietysti painottuvat eri ulottuvuudet, mutta kun kerrot panostuksista yhteen osa-alueeseen, kannattaa pohtia käytettäviä käsitteitä.
5. Ole avoin ja rehellinen myös siinä missä on parannettavaa.
Mikään toimija ei ole sataprosenttisesti vastuullinen. Aina löytyy parannettavaa. On paljon parempi myöntää oma epätäydellisyytensä kuin yrittää esiintyä parempana kuin on. Suuri yleisö kyllä löytää epäkohdat silmänkääntötempuista huolimatta.
Vastuullisuudessa ei ole oikotietä onneen. Kyseessä ei ole yksittäinen kilpailu vaan elämän mittainen kehityskaari. Pienet arkipäiväiset teot tai vuosikymmenien päähän asettuvat tavoitteet eivät ole yksinään vakuuttavia. Yhdessä ne kuitenkin maalaavat kokonaiskuvan vastuulliseen toimintaa tähtäävästä organisaatiosta. Kerro, miten yksittäiset teot liittyvät teillä suurempaan kokonaisuuteen tai minkälaisiin välietappeihin pitkän aikavälin tavoitteet on jaettu.
Vastuullisuusviestintä on tärkeää. Hyvistä teoista ja uusista käytänteistä kertomisella on monia hyötyjä. Se vakuuttaa asiakkaat ja yhteistyökumppanit. Se kannustaa muita toimimaan vastuullisemmin. Ja muuttaa asenteita. Mitä useampi toimija kertoo omista vastuullisista valinnoistaan, sitä luonnollisemmalta niiden tekeminen tuntuu muillekin.