Mitä tarkoittaa kun brändi toimii ja viestii kokonaisvaltaisesti? Onko se edes mahdollista? Kovassa kilpailussa yritystä ja sen toimintaa arvioidaan jokaisessa kohtaamispisteessä, niin asiakaspalvelussa, verkossa kuin yrityksen viestinnässä.
Onko seuraava tilanne sinulle tuttu? Asioit jonkun ketjun kaupassa tai hoidat jotain tehtävää organisaation asiointipisteessä tai verkossa. Sinulla on mainonnasta ja viestinnästä jäänyt joku mielikuva siitä, mitä kyseinen organisaatio tekee ja varsinkin, miten se lupaa asioiden hoituvan. Todellisuus on kuitenkin joko aivan toinen, yleensä heikompi kuin luvattu tai ainakin toisenlainen kuin olit kuvitellut.
Jokainen yritys ja toimiala on tänä päivänä kovan kilpailun kohteena. Organisaatio antaa melkoisen edun kilpailijoille, ellei se pyri rakentamaan mahdollisimman kokonaisvaltaista ja selkeää brändiä ja mielikuvaa itsestään. Ja ennen kaikkea vielä sellaista, jonka kykenee ja osaa jalkauttaa tai vielä paremmin juurruttaa käytäntöön organisaation kaikkiin osiin.
Kohti kokonaisvaltaista brändiä
Kun mainonta, viestintä, henkilöstö- ja asiakaskokemus eri kanavissa kertovat ja henkivät samaa kieltä, voi hyvillä mielin lähteä mittaamaan vaikuttavuuden tasoa.
Liiketoiminnassa usein yksinkertainen on kaunista ja toimii parhaiten. Siksi liiketoimintastrategiasta pohjautuvaan brändi- ja markkinointistrategian tekemiseen tarvitaan ulkopuolisia ammattilaisia. Oman kuplan sisällä voi rakastua ideoihin, jotka eivät toimi sen ulkopuolella.
Selkeä, toimiva ja puhutteleva brändi rakennetaan aina yhdessä asiakkaan kanssa. Ja mieluiten myös yhdessä asiakkaan henkilöstön kanssa. Siitä karsitaan rönsyt ja sellaiset turhat luulot, jotka saavat siitä viestimisen tuntumaan sekavalta. Se jalostuu yhdessä pitkäjänteiseksi ja uskottavaksi työkaluksi, johon uskotaan ja jonka pohjalta on helppo tehdä mm. erilaisia mainonnan konsepteja ja kampanjoita, päätöksiä perustelevaa viestintää, vastuullisia tekoja ja rakentaa toimivaa työnantajamielikuvaa.
Kuulostaako liian hyvältä ollakseen totta? Avataan keskustelu kokonaisvaltaisesta 360 asteen huomioon ottavasta brändistä ja viestinnän tekemisestä, vaikka jo huomenna. Tai tänään, jos se sopii sinulle paremmin.