Tuhkimosta köökkien kuningattareksi
Tarina on tuttu. Se kertoo brändistä, jonka tuotteet ovat kohdallaan ja sydän paikallaan. Tekijät ovat työlleen omistautuneita ammattilaisia, raaka-aineet priimaa ja tulos herkullisen hyvää. Mutta brändi-ilme kaipaisi ripauksen uusia mausteita, jotta tämä hyvä saataisiin viestittyä asiakkaille. Mikä avuksi?
Tarinan käänne lepää uskalluksessa muuttua ja nostaa brändihäntää ilman häpeää.
Tarinamme päähenkilö on Kulman Keittiö, joka on Turun Osuuskaupan kotikeittiö. Kulman Keittiössä valmistuvat niin kauppojen palvelutorien kuin tuoretiskienkin tuotteet, lähituottajien raaka-aineista ja ammattilaisten käsissä. Ruoka on kotikutoista, erityisen herkullista ja tuoretta. Asiakas toivoi brändiuudistusta, joka virkistäisi Kulman Keittiön ansaitsemalleen tasolle. Briiffin tiimi tutustui laajaan tuotekirjoon ja tekijöihin kaiken takana. Sitten alkoi mittavan Brand Bookin luominen.
Yli puoli valtakuntaa
Kulman Keittiön Brand Book pitää sisällään uusitun merkin, brändikuosin värikirjoineen, makuelementtisymbolit ja ohjeiston kaikkiin ulostuloihin. Kulman Keittiön vetovoimatekijät kirkastettiin nekin esiin ja niiden pohjalta luotiin slogan ja tone of voice.
– Parasta on ollut yhtenäisen, myyvän, ammattimaisen ja uskottavan brändin saaminen kaikkiin tuotteisiin ja esillepanoihin. Myynnissä se on näkynyt karkeasti noin 20 % menekin nousuna. Tunnettuus on parantunut ja tuotteet ovat esillä jokaisessa kaupassa eli niiden saanti on parantunut yli 50 %, Kulman Keittiön keittiömestari Jouni Vaarala listaa.
Vaikka Kulman Keittiön tuotteita on valtava määrä, säilyi yhtenäisyys kautta linjan.
– Uusittu brändi toimi jo heti ensimmäisistä pensselinvedoista alkaen. Tässä yhdistyivät kaikki hyvät elementit: innostunut asiakas, hyvä yhteishenki ja oma intohimo alaan, sillä olenhan itsekin herkkusuu. Kulman Keittiöstä ‑brändiuudistus luotiin sydämellä, Briiffin Art Director Teemu Lineri kertoo.
”
Briiffi perehtyi Kulman Keittiöön ammattitaidolla ja tunteella. Brändistä tuli meidän näköinen.
— Jaana Evesti, asiakkuus- ja viestintäpäällikkö, Turun Osuuskauppa
Tätä teimme
Brändiuudistus / Pakkausdesign ja toteutukset useisiin eri formaatteihin / Markkinointisuunnitelma / Myymälänäkyvyys