Turun osuuskaupalla on ässä hihassa
Turun Osuuskauppa on vahva toimija Varsinais-Suomessa, niin marketpuolella kuin hotelli- ja ravintola-alalla. TOK oli keväällä 2020 muutoksen äärellä, kun se lähti tavoittelemaan uudenlaista tapaa toimia ja palvella asiakkaita. Marketkaupassa oli jo määritelty uudet asiakaslupaukset. Mutta tarvittiin vielä muutokselle innostava konsepti ja idea, syy miksi henkilöstö lähtisi muutokseen innolla mukaan. Tässä vaiheessa me astuimme kehään.
#ässätekoja on tokkilaisten tapa toimia
BriiffinGroundin tiimi ideoi ja suunnitteli muutoksen tueksi yhdessä TOKin johdon ja henkilöstön kanssa uuden Ässätekoja-konseptin. Syvintä merkitystä haettiin useassa yhteisessä työpajassa ja työ laajeni koskemaan koko Turun Osuuskauppaa. Haettiin yhdessä niitä pieniäkin asioita, jotka tekevät työstä merkityksellistä ja entistä parempaa. Tavoitteena oli yhdessä olla enemmän kuin ennen – ja että se yhteishenki näkyisi myös asiakkaalle.
Työn tuloksena syntyi #ässätekoja-konsepti. Se on pitkäkestoinen muutosviestinnän konsepti, sisäinen kampanja ja erityisesti tarina, joka tukee Turun Osuuskaupan liiketoiminnan tavoitteita. Ässätekoja tarkoittaa niitä pieniäkin tekoja, jotka tekevät pienestäkin ison teon. Ässätekoja tehdessään saa laittaa oman persoonansa peliin ja tuoda tokkilaisuuden esiin vapaasti – yllättävällä tavalla.
#ässätekoja lähti liikkeelle hiljaisella lanseerauksella jo keväällä 2020, mutta tehtiin tutuksi sekä tokkilaisille että asiakkaille syksyllä 2020. Ässäteot elävät TOK:n sisällä jokaisessa pienessä teossa.
Ulospäin eniten näkyi nykyisille ja tuleville asiakkaille suunniteltu mainoskampanja, jossa pilke silmäkulmassa esiteltiin, miten asiakaslupaukset näyttäytyvät ulospäin. Nämä Ässäteot näkyivät mm. somessa, printissä, Youtubessa, myymälöissä ja telkkarissa.
Kuuden videon sarja viidessä päivässä
Kuuden mainosvideon sarjassa saatiin seurata mm. vastavihityn parin sattumuksia paikallisessa Salessa, kaksikymppisten miesten hämärää (?) keikkaa Prismaan ja asiakkaiden pyyntöjä 24/7 toteuttavia myyjiä! Mainospätkät kuvattiin viiden intensiivisen kesäpäivän aikana mm. Turun seudulla sijaitsevissa Prisma‑, S‑market- ja Sale-myymälöissä ja ABC-asemalla.
Välillä käsikirjoitus muutti muotoaan ja työpäivät venyivät jopa 20-tuntisiksi, mutta projekti oli kaikenkaikkiaan todella hauska ja antoisa! Myös TOKin omaa väkeä uskaltautui mukaan mainoskuvausten hektiseen maailmaan: valmiista videoista voi bongata useamman tokkilaisen. Hienoa heittäytymistä asiakkaalta!
Katso #ässätekoja mainosvideot
”
#ässätekoja on koko Turun Osuuskaupan yhteinen juttu ja olemme todella iloisia, että se on lähtenyt henkilökuntamme keskuudessa lentoon. Lopputulos on mielestämme onnistunut ja uskomme, että se jää elämään tokkilaisten puheisiin ja tekoihin.
— Antti Heikkinen, TOK:n toimitusjohtaja
Tulokset
Vastaanotto koko #ässätekoja kokonaisuudelle on ollut innostava ja se on jalkautunut hyvin sisäiseen käyttöön ja laajasti ulkoiseen viestintään. Ässäteoista on saatu yhdistävä tekijä erikokoiselle positiiviselle muutokselle jota TOK:ssa tapahtuu jatkuvasti.